Είναι γνωστό στους φίλους μου ότι είμαι Arronofsky fanboy. Το Requiem for a Dream εξακολουθεί να είναι για μένα μια από τις πιο έντονες στιγμές που έζησα σε σινεμά. Όμως ήταν εύκολο να κατηγορηθεί ότι βασιζόταν περισσότερο στα – καταπληκτικά – visuals και λιγότερο στην ιστορία που ήθελε να πει, ότι ήταν πιο πολύ στυλ παρά ουσία, κάτι με το οποίο συμφωνώ μόνο εν μέρει. Πάντως ο Arronofsky με είχε πείσει από τότε ότι το ιδιόμορφο μάτι που είχε στη σκηνοθεσία του δεν ήταν το μόνο που είχε να επιδείξει ως δημιουργός. Ακόμα αναρωτιέμαι πώς θα είχε βγει το Batman Begins αν το είχε αναλάβει τελικά (ευτυχώς βρέθηκε έτερος master storyteller γι’αυτό… ναι, και Nolan fanboy είμαι :P).
Στο The Fountain ο Arronofsky καταπιάνεται με το ευαίσθητο όσο και κοινότυπο θέμα της σχέσης μεταξύ της ζωής και του θανάτου. Η αφήγηση αποτελείται από τρεις ιστορίες σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους. Στο δικό μας παρόν, η Izzi πεθαίνει από καρκίνο και ο Tommy είναι κλεισμένος στο εργαστήριό του προσπαθώντας να βρει θεραπεία για την αγαπημένη του. Πίσω στον 16ο αιώνα, η βασίλισσα Isabella αναθέτει στον πιστό της conquistador, Tomas, να ταξιδέψει στο νέο κόσμο και να βρει το Δέντρο της Ζωής, που κάνει αθάνατο όποιον πιει από το χυμό του. Και πεντακόσια χρόνια στο μέλλον, ο Tommy ταξιδεύει μέσα στα άστρα για τον Ωρίωνα, όπου πιστεύει ότι θα βρει τον τρόπο ώστε η αγαπημένη του Izzi να ξαναζήσει.
Τρεις ιστορίες οι οποίες ουσιαστικά αφηγούνται μία, με την καθεμία να προσθέτει κάτι ουσιαστικό και στους χαρακτήρες πρωταγωνιστές της και στο νόημά της. Ένα νόημα το οποίο είναι τόσο ισχυρό όσο και πεντακάθαρο: Ο θάνατος είναι η λογική εξέλιξη της ζωής, ποτέ το τέλος. Ο κύκλος δεν ξεκινά, ούτε τελειώνει, απλά υπάρχει και θα υπάρχει για πάντα, κάτι που ο Tommy, όπως και οι περισσότεροι από μας, αρνείται να δεχθεί. “Death is a disease”, λέει. Ο θάνατος είναι μια αρρώστεια σαν όλες τις άλλες και αυτός θα τη θεραπεύσει. Είναι η τυπική απόκριση του ανθρώπου μπροστά στο θάνατο, μπροστά στο άγνωστο, στο τέλος. Και μέσα στη μανία του να βρει θεραπεία, χάνει τον πολύτιμο χρόνο που του απομένει να ζήσει με την Izzi. Χάνει τις στιγμές που πραγματικά μετράνε, τις στιγμές που είναι το μόνο πράγμα που μένει αθάνατο. Κι έτσι καταναλώνεται από αυτή του την εμμονή και τη μανία, όπως ο άτυχος conquistador μπροστά στο Δέντρο της Ζωής μέσα στις ζούγκλες του νέου κόσμου.
Όμως η Izzi καταλαβαίνει ότι θα πεθάνει και δε φοβάται, καταλαβαίνει ότι είναι μέρος του κύκλου και το πιο σημαντικό: ξέρει ότι η αγάπη που υπάρχει ανάμεσα σ’ αυτήν και στον Tommy δε θα πεθάνει ποτέ. Σύμβολο αυτού του κύκλου γίνεται το Xibalba, ή αλλιώς το νεφέλωμα του Ωρίωνα, απ’ όπου σύμφωνα με την πίστη των Maya περνάει η ψυχή για να ξαναγεννηθεί.
Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρ’ όλο που το σενάριο σχηματίζει μαιάνδρους μέσα από τις τρεις ιστορίες, αυτό εξυπηρετεί τέλεια την ιστορία -- η αφήγηση είναι σαφέστατη, έχει αρχή, μέση και τέλος, έχει συγκεκριμένα πράγματα να πει και τα λέει. Μου είναι πραγματικά αδιανόητα τα όσα άκουσα περί μπερδεμένου σεναρίου, άσκοπης φλυαρίας, έλλειψης κατεύθυνσης κλπ. Το The Fountain λέει την ιστορία που θέλει να πει, τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Ομολογουμένως, to script έχει τις ατυχείς στιγμές του, αλλά μπροστά στο όλο scope αυτό είναι λεπτομέρεια. Το ότι η ταινία είναι ανοιχτή σε διαφορετικές ερμηνείες και υποθέσεις ισχύει. Όμως αυτό σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι η ιστορία είναι ακατανόητη.
Οι Jackman και Weisz είναι καταπληκτικοί στους ρόλους τους, ειδικά ο Hugh δίνει μια από τις πιο ευαίσθητες και δυνατές ερμηνείες της καριέρας του. Όσο για την περίφημη μουσική του Clint Mansell (και την πολύτιμη συμβολή των Mogwai βεβαίως – τι θα έκανες χωρίς τη Γλασκώβη, πλανήτη Γη, αχ! :P), δεν έχω να προσθέσω κάτι σε αυτά που είπε η Ginger στο δικό της post. Θα πω μόνο ότι το Together We Will Live Forever έχει θρονιαστεί στο mp3 player μου και δεν ξεκολλάει.
And now it’s finished.
8 comments:
Εγώ πάλι έχω πάθει πλάκα με το «First snow», πολύ δυνατές κλιμακώσεις στη μελωδία (Beethoven like). Εγώ πάλι σκεφτόμουν την αξία της παραίτησης γενικότερα, κι εκείνο το φοβερό αίσθημα «κάθαρσης» όταν συνειδητοποιείς ότι δεν αξίζει πλέον να προσπαθείς για κάτι που έχει χαθεί προ πολλού. Κάπως σαν τον Tommy, όταν λέει «I’m going to die» και…straight to Xibalba!
Όσο για το μπερδεμένο plot, και που να σου πω τι άκουγα να σχολιάζεται στο διάλειμμα. Τι ότι θα βρει την βασίλισσα στο Xibalba, τι ότι θα την ελευθερώσει με ένα δεύτερο (?) σπαθί….ο,τι μαλακία μπορείς να φανταστείς. Γι’ αυτό τα είχα πάρει με τους «σινεφίλ» που το έπαιζαν Miss Marple (απ΄το «Στον καθρέφτη είδα τον δολοφόνο», χεχε) σε ένα τέτοιο αριστούργημα.
Εγώ θέλω απλά να δηλώσω ότι μέχρι τον περασμένο μήνα, θεωρούσα τον Αρονόφσκι υπερτιμημένο και υπερφίαλο ηθικοπλάστη. Του αναγνώριζα μόνο ότι ξέρει να αποσπά καλές ερμηνείες.
Το Fountain είναι όμως καταπληκτικό. Μαζί με το United 93 είναι η καλύτερη ταινία που έχω δει φέτος.
Παρεμπιπτόντως, δεν συμφωνώ με τη θεωρία της παραίτησης. Ο Τόμας/Τόμυ/(Μέητζορ) Τομ δεν συνειδητοποιεί ότι δεν αξίζει τον κόπο η προσπάθεια. Απλά καταλαβαίνει ότι ψάχνοντας πως να "θεραπεύσει" το θάνατο, ξέχασε πως να ζει.
Να υποθέσω αγαπητέ ΜακΤέγκο ότι το soundtrack το βρήκες μόνος σου; Γιατί έχω ένα αντίγραφο έτοιμο, όπως σου είχα πει.
Δεν διαφωνώ, απλά μου αρέσουν οι αναγωγές σε καθημερινά προβλήματα. Αυτό είναι το καλό με ταινίες σαν το Fountain, ο καθένας μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Και τώρα που σας βρήκα αγαπητέ Αλέπη, έχω μια ερώτηση. Δεν έχω παρακολουθήσει καλά το θέμα των ομολόγων, συνεπώς αναρωτιόμουν σε ποια δευτερογενή αγορά του εξωτερικού γίνονται intraday συναλλαγές ομολόγων; Μπορεί να πάρει τόση υπεραξία ένα ομόλογο σε μια μέρα; Και τέλος, επιτρέπονται οι ανοιχτές αγορές ομολόγων?
Ρε μεσ' στο Fountain ήρθατε να με μιλήσετε για ομόλογα, δεν ντρέπεστε;;; :P
Συμφωνώ ότι βασικό θέμα της ταινίας είναι η συνειδητοποίηση του αναπόφευκτου, απλά δε θα το έβλεπα τόσο σαν παραίτηση. Περισσότερο συμφιλίωση με κάτι το οποίο αποτελεί πραγματικότητα. Ο Tommy βλέπει το θάνατο ως αρρώστεια, αλλά στην πορεία συνειδητοποιεί ότι είναι απλά μέρος της ζωής, συνέχεια του κύκλου κι ότι η αγάπη του για την Izzi θα ζήσει και πέρα από το θάνατο, κι έτσι αποκτά την ειρήνη. Το θέμα δηλαδή είναι ότι όχι μόνο σταματά την προσπάθεια, αλλά "αποδαιμονοποιεί" (copyright στη λέξη!)το θάνατο, δεν τον θεωρεί πια εχθρό του.
Ω Άλεψ, το βρήκα indeed το OST επιτέλους. Thanx πάντως!
Δεν έχω ιδέα για τα ομόλογα, ένας ταπεινός συντάκτης ύλης είμαι.
Η μοναδική ένσταση για τα συγκεκριμένα ομόλογα, την οποία μπορώ να τεκμηριώσω, είναι ότι κάποιοι τα πούλησαν στα Ταμεία με ένα ωραιότατο "καπέλο" εκατομμυρίων ευρώ.
To intradey με εντυπωσίασε, γιατί το να αγοράσεις μια 100αδα μετοχές για τις οποίες έχεις inside info (ή που μπορείς να εγγυηθείς την άνοδο της τιμής τους) και να τις πουλήσεις την ίδια μέρα (χωρίς να τις έχεις αγοράσει ποτέ) είναι σχετικά απλό. Με τα ομόλογα πώς γίνεται; Τι είδους πληροφορία μπορείς να ρίξεις τεχνηέντως στην αγορά ώστε να ανέβει η τιμή τους;
Anyway, sorry Mac. Η "θεωρία της παραίτησης" προέκυψε απ' την παρατήρηση οτι ο Tommy έδινε μια μάχη που δεν ήταν δική του, πιο πολύ από πείσμα ίσως και λιγότερο από αγάπη (γι' αυτό και ξεχνούσε να ζήσει).
Ρε Mac, το είχα το O.S.T., δεν ήξερα οτι το ήθελες?
Intraday, sorry
Όπως μου εξήγησε ένας καλός συνάδελφος, στα δομημένα ομόλογα "παίζει" πολύ intraday.
Όσον αφορά στις τιμές αγοράς/πώλησης, επειδή τα δομημένα ομόλογα δεν είναι καταγεγραμμένα (είναι αυτό που λέει η αντιπολίτευση "κρυφά"), ο αγοραστής δεν μπορεί να γνωρίζει σε τι τιμή τα απέκτησε ο πωλητής, ο οποίος έχει δικαίωμα να τα δώσει σε όποια τιμή θέλει.
Έτσι βγαίνουν και οι -συνήθως σημαντικές- υπεραξίες.
Άρα δεν χρειάζεται να έχεις εσωτερική πληροφόρηση, αρκεί να βρεις κορόιδα.
Post a Comment