Sunday, February 25, 2007

Οι καρατομημένοι σινεφίλ και η "κατάρα" του marketing

Πολύς ντόρος σχετικά με την αιφνίδια απόφαση της ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ να μην προβάλει την ταινία «Μαρία Αντουανέττα» της Σοφίας Κόπολα στις ελληνικές αίθουσες. Σύμφωνα με την εταιρεία διανομής, οι αντιδράσεις του κοινού στις δοκιμαστικές προβολές προμήνυσαν παταγώδη εισπρακτική αποτυχία. Δεδομένης της επένδυσης που έπρεπε να γίνει για την προώθηση της ταινίας (δημοσιεύματα, συνεντεύξεις, υλικό promotion), μια έστω χλιαρή αντίδραση του κοινού ισοδυναμούσε με μεγάλο έλλειμμα στα ταμεία της Προοπτικής. Χωρίς να είμαι σίγουρη, υποθέτω οτι η προβολή της ταινίας «στα μουγκά», δίχως promotion μάλλον δεν ήταν εφαρμόσιμη λύση –μάλλον δεν προβλεπόταν στα marketing plans των ξένων στούντιο και εταιρειών παραγωγής.
Η ταινία θα βγει σε DVD κάπου μέσα στον Μάρτιο και τότε θα διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι πόσο «χάλια» ήταν. Τι στοίχημα οτι με όλη τη φασαρία για τον αποκλεισμό της από τις κινηματογραφικές αίθουσες, στα DVD clubs θα πουλήσει σαν ζεστό...πανεσπάνι; Ίσως έτσι αποσβεσθούν τα χρήματα που έχουν ήδη δωθεί για τη δημοσιότητα της. Δεν φαντάζομαι να πιστεύει κανείς οτι οι δημοσιογράφοι των lifestyle εντύπων έπαθαν ομαδικό παροξυσμό με την Γαλλική Επανάσταση ή οτι ξαφνικά όλοι οι στυλίστες των editorials μόδας ανακάλυψαν τις άσπρες περούκες και το στυλ Πομπαντούρ. Είναι πραγματικά απίστευτο το πόση ομοιομορφία προσδίδει στα έντυπα το «αγαπημένο» below-the-line!
Προσωπικά πιστεύω οτι η ταινία θα έβρισκε το κοινό της –αν και ένας συντάκτης του Βήmagazino που την κατέβασε από το Internet, σχολίασε αρνητικά το γεγονός οτι στα generic της ταινίας οι κομμωτές, μακιγιέρ και ενδυματολόγοι υπερτερούσαν αριθμητικά των τεχνικών του κινηματογραφικού συνεργείου. Και τέλος πάντων, ποιο είναι αυτό το «μυστηριώδες» test audience, το οποίο δίνει το ΟΚ σε ταινίες όπως το «Μιά νύχτα στο Μουσείο» ή τα εκάστοτε «Scary Movie»; Btw, η εν λόγω σκοτεινή ομάδα έκρινε οτι οι Θεσσαλονικείς δεν ενδιαφέρονται να δουν το οσκαρικό «Dreamgirls» κι έτσι αυτή η -μέτρια έστω- ταινία δεν βρήκε διανομή στη συμπρωτεύουσα.
Φαίνεται οτι οι επαϊοντες του marketing στις κινηματογραφικές εταιρείες βιώνουν τη δική τους «αμερικάνικη νύχτα». Μπορεί να μην έχουν ιδέα από τη φιλμογραφία του Τρυφώ αλλά δεν υπάρχει άλλη εξήγηση για την ψευδαίσθηση που βιώνουν. Ίσως κάπου ανάμεσα στα budgets και στα πλάνα Μέσων να ξέχασαν οτι οι εταιρείες τους παράγουν ταινίες για να τις βλέπει ο κόσμος. Δεν είμαι τόσο αφελής ώστε να προτείνω την αποσύνδεση του κινηματογραφικού έργου από το marketing. Προτείνω ωστόσο στα ακριβοπληρωμένα στελέχη να ξεσκονίσουν τις γνώσεις τους επάνω στο αντικείμενο και να σημειώσουν στα palmtops τους το επίκαιρο «word of mouth». Είναι αυτό που κάνει μια καλή (ας μην το ξεχνάμε αυτό) ταινία talk of the town μέσα σε μια νύχτα. Είναι αυτό που σχηματίζει τις ουρές έξω από το Άστυ, τον κινηματογράφο όπου για 11η βδομάδα παίζεται το «Οι ζωές των άλλων». Αλήθεια, σε τι δοκιμαστικό κοινό προβλήθηκε η εν λόγω ταινία; Μπόρεσε να προβλέψει ικανοποιητικά την ασύλληπτη επιτυχία της;

5 comments:

verbal said...

Test audiences φυσικά δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, εκτός κι αν θέλει κανείς να θεωρήσει ως δοκιμαστικές προβολές τις φεστιβαλικές (όπως πχ αυτήν των Ζωών στις Νύχτες), αλλά πρέπει να'ναι πολύ απελπισμένος για να παραγνωρίσει το γεγονός ότι το φεστιβαλικό κοινό δεν έχει καμία σχέση με την αγορά. Τα test screenings που αναφέρονται, ακολουθούν τον ασαφή προσδιορισμό "ευρωπαϊκά", αλλά και πάλι, είναι πρώτη φορά στα χρονικά που ακούω για δοκιμαστικές προβολές που θα καθορίσουν το αν θα βγει ή όχι μια ταινία στις αίθουσες, αφού οι δοκιμαστικές προβολές λειτουργούν ουσιαστικά σαν οδηγός για το μοντάρισμα σε εμπορικές ταινίες με μπλοκμπαστερικές προοπτικές. Και είναι βέβαια μια τεχνική που επανειλημένως έχει αποδειχθεί περιορισμένης επιτυχίας τελικά, στο να προβλέψει ποια εκδοχή του προϊόντος θα προτιμήσει το αγοραστικό κοινό.

Προσωπικά η εκδοχή που προτιμώ ως κοντύτερη στην πραγματικότητα του τι κράτησε την Αντουανέτα εκτός ελληνικών αιθουσών, είναι μια διαφαινόμενη αλλαγή στην πολιτική της (πάλαι ποτέ Προοπτικής και πλέον) AudioVisual, σύμφωνα με την οποία αν μια ταινία μέτριας γενικά αποδοχής, δε βγει όσο έχει ακόμα διεθνές buzz, πάει να λάμψει στα ράφια ανάμεσα σε τσακιτσανιές και B-μουβιές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Infamous που έψαχνε χώρο να βγει κατά τον περασμένο Μάη, δε βρήκε, και εξαφανίστηκε ύστερα απο προγραμματισμούς. Όχι ότι έχει βγει ακόμα σε δισκάκι απ' ό,τι ξέρω βέβαια, αλλά απ' τον Σεπτέμβρη για εκεί προοριζόταν.

Δεν θα μου κάνει εντύπωση πάντως, όσο παιρνάει ο καιρός, η AudioVisual, ντιβιντοεταιρεια ως είναι, να κρατάει όλο και περισσότερες τέτοιου είδους ταινίες για πρεμιέρα κατευθείαν στο δίσκο, μιας και εκεί άλλωστε λένε "όλοι" ότι βρίσκεται το μέλλον της βιομηχανίας. Ε και όσο το ελληνικό κοινό εξαρτάται απ τους ελληνικούς υπότιτλους, δε θα'χει και καμία τραγική χασούρα, τουλάχιστον όχι τόση όση θα είχε από μια αποτυχία στις αίθουσες.

CitizenMac said...

Ακόμα κι έτσι, δεν μπορώ να δεχτώ ότι αυτή η ταινία θα αποτελούσε χασούρα, ειδικά εάν τύχαινε περιορισμένης προβολής σε επιλεγμένους κινηματογράφους. Είναι αλήθεια ότι λίγοι θα την "έπιαναν", αλλά δε νομίζω ότι αυτό είναι το point. Άλλωστε, το hype υπήρχε γύρω από την ταινία, το όνομα της Sophia Coppola είναι γνωστό στους Έλληνες movie-goers και μπορούμε πάντα να υπολογίζουμε σε Δανίκες και συντακτικά team του Σινεμά να κάνουν μια αλλοπρόσαλλη κριτική στην ταινία και να προσελκύσουν έτσι κόσμο.

Το παράδειγμα του Das Leben der Anderen είναι πολύ καλό. Ποιός περίμενε να κάνει τέτοια επιτυχία στην Ελλάδα μια άγνωστη σχετικά ταινία, που μάλιστα είναι στα γερμανικά, γλώσσα no-no για την πλειοψηφία των Ελλήνων; Κι όμως, η επιτυχία της απ΄όσο έχω δεί στηρίχθηκε κυρίως στο πανίσχυρο και μόνιμα υποτιμημένο word of mouth.

Να ήταν βέβαια η κακομοίρα η Marie A. η μόνη ταινία που κατέληξε στα κινηματογραφικά αζήτητα στην Ελλάδα...

verbal said...

Δεν αντιλέγω, αντίθετα πιστεύω ότι εκτός από gay crowd μαγνήτης, η ταινία θα'χε και τρελό δυναμικό στο δυναμικό κοινό των 25-30άρηδων, μη σου πω ότι αν έβγαινε απόκριες θα ξεπούλαγε τα μουλτιπλεξ. Απαντούσα απλώς στις απορίες για τις δοκιμαστικές προβολές και αναφερόμουν στην μεγάλη εξάρτηση του έξωθεν hype και την ατολμία να ποντάρουν στο να φτιάξουν το δικό τους εδώ μέσα.

Πάντως τώρα που η ταινία πήρε το Όσκαρ της, δε θα μου κάνει εντύπωση να της δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία.

dark tyler said...

Είχα την εντύπωση οτι η διαταγή για το ράφιασμα της Αντουανέτας ήρθε από έξω, κι οτι εδώ το παλέψανε για να βγει στις αίθουσες. Λάθος κάνω?

verbal said...

δεν το ξερω, αλλα εχω αμφιβολιες.